7 minute
ScaleOut 4×10 – program de scalare
organizat de Fundația
Romanian Business Leaders (RBL) și ING Bank

10 companii antreprenoriale din Regiunea Centru au fost selectate în programul ScaleOut 4x10 - program de scalare organizat de Fundația Romanian Business Leaders (RBL) și ING Bank România. Programul este destinat antreprenorilor cu ambiții de creștere la nivel național și regional.

Cele 10 firme sunt Eco Tiny House (case mobile), Aleomi Lab (producție deserturi), Traditii din Natura (domeniul alimentar), Evamar Gold & Trade (domeniul ambalajelor), Aknel Industrial (domeniul industrial), Dr. Wheel (auto), G&M International Instalații (domeniul instalațiilor), Casa Petrina (Horeca), Elphin (agribusiness) și Seiv Instal, (domeniul climatizării).

Ca beneficiari ai programului de scalare ScaleOut 4X10, antreprenorii au acces la mentori și experți locali și internaționali.

Felix Pătrășcanu, Fan Courier - Investește în brandul tău și în poziționarea produsului/serviciului

Poți să scalezi afacerea mai ușor dacă ai crescut organic și ți-ai dezvoltat brandul companiei într-un mod sănătos. Este foarte important să-ți poziționezi produsele sau serviciile încă de la început. Din experiența dezvoltării companiei FanCourier, am învățat că poți să scalezi abia în momentul în care ai un produs sau serviciu bine pus la punct. Sfatul meu: brandul trebuie să fie foarte puternic, prin urmare e bine să investești în marketing din timp. Poţi să scalezi un business în servicii dacă ai încredere în oameni. E important să ai o echipă bine definită care se ocupă de scalare.

E bine să-ți pui următoarele întrebări înainte de a începe un proces de scalare a afacerii: “Ce vrei să faci cu firma ta? Până la ce nivel vrei să o dezvolți? La ce ordin de mărime vrei să o duci?”Am întâlnit mulți antreprenori care pur și simplu nu vor să crească, ceea ce-i OK. Fiecare antreprenor își alege strategia de creștere Ce vrei să faci cu business-ul tău peste 5 ani? Vrei un exit sau vrei să lași business-ul copiilor tăi. Atenție mare la poziționare. O strategie ai când produci uși, și vinzi 100 de unități cu 1.000 de dolari bucata alta e abordarea când comercializezi uși cu prețul de 50.0000 de euro și vinzi două pe an. (Felix Pătrășcanu, Co-fondator FanCourier și mentor în programul ScaleOut)

Codin Negovan, ING - Pregătește-te mental să delegi

Mentalitatea celor care conduc afacerile antreprenoriale trebuie pregătită pentru decizia de a scala. Timpul nostru și abilitățile de management sunt limitate și, prin urmare, trebuie să ne facem o echipă pentru a crește operațiunile companiei. E important, ca antreprenor, să te pregătești mental să delegi și să înveți să faci mai bine asta. E sănătos să treci de la rolul de luptător singuratic la cel de arhitect al organizației, să desenezi procese și proceduri. Obiectivul e să nu mai iei tu toate deciziile, dar în același timp să rămâi în controlul afacerii. Pasul următor este să creezi structura pe care vrei să scalezi firma și să cauți oportunități pentru creșterea companiei. Dar înainte de toate le recomand antreprenorilor să răspundă acestei întrebări de bază: “Care este avantajul nostru competitiv?”. Recomandarea mea este să răspundem acestei întrebări în cel mai sincer mod posibil.

E bine să treci la o mentalitate de dezvoltare, să îți spui constant că ești foarte bun într-o piață mică, și apoi să te lămurești dacă modelul de business are un avantaj competitiv într-o piață mai mare, națională sau regională, și apoi, bineințeles, să ai curajul de a scala.

David Todoran, Acţionar Mirdatod Prod - Investește în cercetarea pieței în care vrei sa te dezvolți

Într-un proiect de scalare e bine să ne găsim mentori, “arbitri” care să ne ajute în viziunea de creștere a afacerii. Apoi, trebuie lăsate frâiele afacerii. Ca antreprenor, îți va fi greu să scalezi dacă nu ești conștient(ă) că trebuie să te detașezi când ajungi la un anumit nivel de dezvoltare a afacerii.

Ca fondator, e important să păstrezi componenta de dezvoltare a companiei și mai ales gândirea strategică a dezvoltării. Cum gândesc deciziile strategice de investiții împreună cu fratele meu, de exemplu? Estimăm în cât timp o investiție nouă se poate recupera și preferăm ca acest termen să fie de maximum 5 ani. În condițiile economice actuale, ne uităm la un orizont de timp de amortizare a investiției de 3 ani. Cum gândim dacă vrem să dezvoltăm un nou canal de vânzare? Analizăm cifrele cheie ale afacerii noastre. Noi producem 20 de tone de produse lunar. Merită să dezvolt un nou canal de vânzare pentru a scala? Pot să vând 250 de tone produse lunar prin acest nou canal de vânzare? Experiența de business anterioară și cercetarea pieței sunt cele mai importante elemente într-un proces de scalare, din experiența noastră. Ca antreprenor, e bine să te întrebi ce poți să faci mai bine astfel încât să studiezi piață țintă. Spre exemplu, rapoartele despre nișele în care activăm sunt vitale, iar pentru noi este important să înțelegem cât vindem pe fiecare tip de produs în comparație cu rezultatele obținute de competitorii noștri.

Zsolt Fogarassy, MÁRK Prod Holz - Învinge-ți frica! E important să ai încredere în piața internă

Dacă v-ați identificat corect produsul, aveți încredere în ceea de produceți pentru că veți scala și veți avea succes mai devreme sau mai târziu. Trebuie să înțelegem diferențele între piețe dacă vrem să ieșim la export. E important să vă învingeți frica. Teama de eșec paralizează dezvoltarea unui business. După ce veți fi selectată printre cei 10 antreprenori ai programului ScaleOut, prima condiție, după ce aveți încredere în produsul vostru, este să vă învingeți frica.

Wisky Petry Andras, Petry - Recrutează un director pentru operațiunile afacerii

Cu ajutorul unor consultanți în management și mentori, am realizat că noi, cei din conducerea companiei, suntem limita propriei creșteri. Apoi am decis în urmă cu 10 ani să recrutăm un director care se ocupă de activitatea zilnică a business-ului nostru. De atunci, am început să ne diversificăm activitatea. Prioritățile noastre sunt mai departe diversificarea operațiunilor. Competitivita crește în mod constant, iar presiunea din Occident este și mai mare. În procesul scalării, ne-am axat să facem afaceri în domenii în care adaosul comercial este mai mare și valoarea adăugată e disponibilă mai ușor: gastronomia, horeca și turismul.

Dan Isai, SaladBox - Cum îți alegi partenerii potriviți pentru scalare

Am văzut potențialul internaționalizării, să ies în afară țării, înainte să ne atingem capacitatea maximă la nivel local. Am crescut organic, iar după extinderea din Budapesta, am accelerat creșterea și am ajuns în 15 piețe internaționale. Am ales sistemul francizei pentru că nu am vrut să ne punem risc într-o piață pe care nu o cunoaștem. Am investit mai ușor datorită partenerilor locali.

Cum găsești partenerii potriviți atunci când scalezi o afacere? La început oamenii vin alături de tine în funcție de competențe, dar îți rămân alături pe termen lung dacă au principii comune cu ale tale. Asta a fost, de fapt, provocarea mea pe termen lung: să găsesc oameni cu principii similare și i-am găsit abia după 11 ani în SUA, când am cedat acțiuni unor investitori străini pentru prima oară. Canalale de vânzare sunt foarte importante. dacă alegi o locație proastă, spre exemplu, trebuie să zbați apoi să o crești și muncești foarte mult prin marketing. (Dan Isai, Co-fondator SaladBox, membru board RBL și mentor în programul ScaleOut).