40 de antreprenori ScaleOut
se pregătesc pentru scalare

În total, peste 450 de antreprenori cu ambiții de creștere au participat la evenimentele ScaleOut 4x10. Dintre aceștia, au fost selectați 40 de antreprenori din patru regiuni ale țării: Centru, Nord-Est, Nord-Vest și Sud-Est.

Ca beneficiari ai programului ScaleOut 4X10, antreprenorii au avut acces la mentori și experți locali și internaționali. Printre aceștia se numără: Felix Pătrășcanu (fondator FanCourier), Dragoș Petrescu (fondator City Grill), Dan Isai (CEO Salad Box), Dragoș Anastasiu (fondatorul grupului Eurolines), Iulian Nedea (CEO Simtel Team), Marius Ștefan (CEO Autonom), Eugen Ursu (CEO Graphein), Daniel Donici (fondator Artesana).

Sub umbrela ScaleOut 4x10, mentorii programului au pus la dispoziția antreprenorilor din țară patru modele de scalare identificate în practică și testate cu succes prin programele de educație implementate în ultimii ani: Bootstrapping, Slow Scaling, Fast Scaling și Blitzscaling.

Bootstrapping este o strategie de creștere care prioritizează creșterea organică prin utilizarea resurselor interne ale companiei.

Slow Scaling reprezintă o strategie similară, diferența principală fiind că firmele care aleg să se extindă în acest ritm pot accesa finanțare externă pentru a-și consolida creșterea locală și regională.

Fast scaling (scalarea rapidă) reprezintă un mod de creștere implementat de companiile care atrag o finanțare din partea unui fond de investiții.

Blitzscaling un mod de scalare implementat și de firmele românești, este un proces prin care o firmă crește accelerat într-o perioadă scurtă de timp

Care sunt cele 40 de companii românești care au fost selectate în programul ScaleOut

Cele 10 firme selectate din Regiunea Nord-Est sunt:

  • Casagrup (construcții, județul Suceava);
  • Tondra Agro (agribusiness, județul Neamț);
  • Dorna Medical (servicii medicale, județul Suceava);
  • Ecap (tehnologie);
  • New Dent (servicii medicale);
  • Cuptorul Moldovencei (rețea cofetărie);
  • Anasped (soluții transport);
  • Sercom Pro Avantaj (distribuție materiale electrice);
  • Nicsan Călinești (abator - industria cărnii);
  • CB Workshop (home & deco).

Cele 10 firme selectate din Regiunea Nord-Vest sunt:

  • Babiuanka (transport);
  • Stil electro max (instalații electrice);
  • Alpin Expe (retail echipament outdoor);
  • Return To Origin (sănătate);
  • Flatwhite Properties (management al proprietăților);
  • Stilo Evora (servicii în managementul deșeurilor);
  • Georgia Grup Mihai (transport);
  • Hyper Line Consult (depozitare folosind rafturi metalice industriale);
  • Alucim Logistic (transport);
  • BNG Smart Solutions (soluție pentru monitorizare GPS).

Cele 10 firme selectate din Regiunea Sud-Est sunt:

  • Regency Project (echipamente horeca și retail);
  • Watt Unit (sisteme electrice);
  • Blue Line (soluții pentru industria navală);
  • NS Copiers (solutii printing);
  • Pizza kon’as (HoReCa);
  • Abelardo Distribution (producător construcții);
  • Prăvălia cu Cărți (retail online de carte);
  • Forever Lash (cosmetică de nișă);
  • Haute Cuisine (cadouri corporate);
  • Dream Self Wash Systems (soluții spălătorii auto).

Cele zece firme selectate anterior în programul ScaleOut 4X10 din Regiunea Centru, aflate în plin proces de mentorat, sunt:

  • Eco Tiny House (producător de case mobile pe structură metalică ușoară);
  • Aleomi Lab (laborator de cofetărie artizanală);
  • Tradiții din Natură – Răzvan Idicel (producător de produse tradiționale);
  • Evamar Gold & Trade (producător și importator de ambalaje de unică folosință);
  • Aknel Industrial (comercializare combustibili);
  • Dr. Wheel (reparații și întreținere autovehicule);
  • G&M Internațional Instalații (comercializare instalații);
  • Casa Petrina (restaurant și firmă de catering);
  • Elphin (grup de firme cu activități în domeniul agribusiness)
  • Seiv Instal (comercializare sisteme de climatizare).

Programul ScaleOut a fost dezvoltat la nivel național în Regiunile Centru, Nord-Vest, Nord-Est și Sud-Est. Cele 10 firme selectate în fiecare regiune a țării au ales un model de creștere și au fost pregătite pentru scalare la nivel național, prin extinderea operațiunilor, și la nivel regional, prin primele activități de internaționalizare.

Antreprenorii sunt susținuți pe întreg procesul de creștere, de la realizarea planului de extindere, până la implementarea acestuia, cu acces la experți, antreprenori și manageri care au experiență în scalare. La finalul programului, companiile selectate și antreprenorii vor avea o nouă metodă de scalare națională a afacerii, rafinată alături de experți și antreprenori de succes.

Când vine vorba de scalarea afacerii, iată ce sfaturi au transmis mentorii programului

Dragoș Anastasiu, fondator Eurolines Grup:

Din perspectiva scalării, antreprenorii au nevoie în primul rând de încredere. Scalarea este posibilă prin delegare și asta înseamnă că ai nevoie de mulți oameni, de un manager, și fără încredere nu poți să delegi. Atunci când crești, primul lucru este ca tu să ai foarte multă muncă, să ajungi la 120-130%.Când delegi cele 20% o să ai senzația că celălalt, căruia i-ai delegat, are doar 20% de treabă. Dar aici îți trebuie curaj și obiective pe care să le setezi și ăsta e mecanismul. Ajutăm antreprenorii români prin programul ScaleOut care reprezintă o oază de experiență, de care eu de exemplu, nu am avut parte la început. Și mulți antreprenori din generația mea, prima generație de antreprenori români, nu am avut-o.

Iulian Safir, co-owner Safir:

Pentru antreprenorii români este prioritar să-și scaleze afacerea, dar mai important este să identifice momentul în care trebuie să facă acest pas. Scalarea te ajută să treci la următorul nivel și pentru asta, antreprenorii au nevoie în principal de resursă umană de calitate. Dacă nu ai echipa potrivită pentru creștere, nu poți să faci această scalare despre care vorbim. Noi îi putem ajuta pe antreprenori prin mentorat prin simplul fapt că-i consiliem din experiențele noastre și astfel, fondatorii dobândesc mai ușor încredere în forțele proprii.

Doina Cepalis, fondator Te-Rox:

Fiecare antreprenor are un punct zero de la care pleacă în care își dorește să aibă propria afacere și bineînțeles, să o crească. Pe parcursul unui proiect antreprenorial te întâlnești cu eșecul, dar când tu crezi în afacerea ta, se poate să construiești și să ajungi acolo unde ți-ai propus.

Alina Donici, co-fondator Artesana:

În opinia mea, antreprenorii sunt cei care pot salva România. Atunci când am început afacerea proprie, noi nu am avut acces la mentori alături de care să lucrăm, dar astăzi recomand cu tărie să profităm de orice experiență și know-how din partea oamenilor cu rezultate și să învățăm din experiențele și poveștile lor de business. Cred că scalarea unei afaceri proprii trebuie să înceapă în momentul în care businessul ajunge la o anumită maturitate și aici nu există o regulă sau rețetă clară. Depinde și de domeniul de activitate, dar este importantă atunci când produsul și brandul sunt foarte bine poziționate, când ai o nișă de clienți loiali și te poți pregăti pentru o nouă etapă de dezvoltare a business-ului. Acesta e momentul în care îți recomand să te gândești la scalare.

Sandu Băbășan, Blugento:

Cred că în România avem o capacitate intelectuală fantastică. Și spun asta după ce am avut zeci sau sute de întâlniri cu start-upuri. Cred că România este cea mai prosperă din punctul de vedere al inovației și inteligenței pe piața din Europa astăzi.

Radu Savopol, 5-to-go:

Antreprenoriatul te învață, te călește și mergi mai departe. Nu este ușor să faci business aici, dar România e țara oportunităților. Antreprenorii trebuie să testeze și să își caute mentori specializați, nu oameni care se pricep la toate. Trebuie să aibă încredere în echipa lor. Să meargă la evenimente din industria în care vor să intre.

Felix Pătrășcanu, Fan Courier:

Din experiența dezvoltării companiei FanCourier, am învățat că poți să scalezi abia în momentul în care ai un produs sau serviciu bine pus la punct. Sfatul meu: brandul trebuie să fie foarte puternic, prin urmare e bine să investești în marketing din timp. Poţi să scalezi un business în servicii dacă ai încredere în oameni. E important să ai o echipă bine definită care se ocupă de scalare.

Dan Isai, SaladBox :

Cum găsești partenerii potriviți atunci când scalezi o afacere? La început oamenii vin alături de tine în funcție de competențe, dar îți rămân alături pe termen lung dacă au principii comune cu ale tale. Asta a fost, de fapt, provocarea mea pe termen lung: să găsesc oameni cu principii similare și i-am găsit abia după 11 ani în SUA, când am cedat acțiuni unor investitori străini pentru prima oară. Canalale de vânzare sunt foarte importante. Dacă alegi o locație proastă, spre exemplu, trebuie să te zbați apoi să o crești și să muncești foarte mult prin marketing.