Factoringul și valoarea
adăugată în business

Factoring, un produs inovativ, este o soluție de eficientizare a capitalului circulant, de gestionare eficace a creditului comercial, dar și o alternativă de finanțare la creditarea bancară tradițională. Produsul se adresează antreprenorilor care prestează servicii sau livrează bunuri cu plata la termen către parteneri existenți sau noi, interni sau externi.

Prin factoring, o companie în calitate de vânzător (denumit în terminologia specifică de produs „Aderent”), își cesionează creanțele pe care le are asupra clientului său (denumit „Debitor Cedat”), rezultate din vânzări de bunuri sau prestări de servicii cu plata la termen, către o terță parte (Factorul) care, contra unui anumit preț, îi oferă cel puțin două dintre următoarele servicii:

  • Finanțarea Facturilor/Creanțelor Eligibile - prin acordarea unui avans din valoarea creanțelor cesionate, astfel plata la termen a acestora devenind plata la vedere, îmbunătățind lichiditatea companiei;
  • Administrarea și colectarea / gestionarea creanțelor – oferind companiei o degrevare operațională;
  • Asigurarea la risc de neplată și insolvență – protejând astfel compania de situația în care Debitorul Cedat, plătitor al creanțelor, se confruntă cu întârzieri ori incapacitate de plată sau, și mai rău, insolvență; ING BANK, în calitate de Factor, preia acest risc.

În funcție de serviciile selectate de Aderent (adică vânzatorul) și de țara de rezidență a Debitorului Cedat (adică clientul), distingem următoarele produse de factoring. În cazul în care Aderentul beneficiază și de serviciul de asigurare la risc de neplată a Debitorului Cedat, clientul beneficiază de o facilitate de Factoring fără Regres.

Factoring Domestic (Debitorii Cedați sunt rezidenți în România) cu Regres:

  • Finanțare până la 100% din Creanțele Eligibile
  • Administrarea și colectarea/gestionarea creanțelor
  • Termen maxim de plată acceptat: pana la 360 de zile (în funcție de industrie), plus o perioadă de grație
  • Platformă web-based, Creditview
  • Echipă dedicată
  • Debitori notificați, colectare în cont ING

Factoring Domestic (Debitorii Cedați sunt rezidenți în România) fără Regres:

  • Finanțare și acoperire până la 95% din Creanțele Eligibile
  • Administrarea și colectarea/gestionarea creanțelor
  • Termen maxim de plată acceptat: 180 de zile, plus o perioadă de grație
  • Platformă web-based, Creditview
  • Echipă dedicată
  • Debitori notificați, colectare în cont ING

Factoring de Export (Debitorii Cedați nu sunt rezidenți în România) fără Regres:

  • Finanțare și acoperire până la 100% din Creanțele Eligibile
  • Administrarea și colectarea/gestionarea creanțelor
  • Termen maxim de plată acceptat: 180 de zile, plus o perioadă de grație
  • Platformă web-based, Creditview
  • Echipă dedicată
  • Debitori notificați, colectare în cont ING

Finanțarea Creanțelor Internaționale

  • Abordare “line-by-line”, pretabilă portofoliilor mari
  • Rată de avans de până la 100% din Creanțele Eligibile
  • Platformă web-based, Creditview
  • Termen maxim de plată acceptat: >180 zile
  • Echipă dedicată
  • Debitori notificați, colectare în cont ING
  • Multi-valută

Factoring Revers

  • Soluție de plată pentru clienți Corporate, soluție de finanțare fără regres pentru Furnizori/Aderenți
  • Programe locale și globale
  • Platformă de ultimă tehnologie, accesibilă prin internet
  • Echipă dedicată
  • Termen maxim de plată acceptat: 210 de zile
  • Multi-valută

Factoring Revers Sustenabil

ING este un pionier al finanțărilor verzi, atât la nivel local, cât și global

Care sunt beneficii Factoringului?

  1. Optimizarea fluxurilor de numerar
    • Acces la lichiditate imediată, prin încasarea până la maximum 100% din valoarea facturilor (inclusiv TVA), înainte de scadență;
    • Predictibilitatea cash-flow-ului, în special în relația cu partenerii comerciali cu un comportament imprevizibil la plată, prin încasarea creanțelor anterior scadenței.
  2. Protecție împotriva riscului de neplată a partenerului comercial, în cazul soluției de factoring fără recurs:
    • Securizarea creanțelor aferente unor relații externe, unde bonitatea și evoluția financiară a partenerilor este dificil de evaluat;
    • Dezvoltarea spre piețe externe noi și clienți noi, cu riscuri minime;
    • Dinamica limitelor acordate de Factorul de Import, selectat de bancă prin intermediul Factor Chain International (“FCI”) poate (i) ajuta compania la selecția partenerilor nerezidenți, cu bonitate financiara și (ii) constitui un semnal de alarmă în avans, în cazul deteriorării situației financiare a acestora.
  3. Externalizarea către bancă a colectării creanțelor – prin preluarea acestei activități de către bancă:
    • Concentrarea resurselor pe activitățile de bază ale companiei, pe dezvoltarea afacerilor cu partenerii dvs., prin reducerea costurilor implicate de aceste activități.
    • Se observă la majoritatea clienților, o mai bună colectare a creanțelor (reducerea întârzierilor la plată ulterior scadenței).
    • În cazul Factoringului de Export, colectarea se poate efectua de către Factorul de Import (care, în anumite cazuri, poate fi chiar banca Debitorului Cedat), pe limba Debitorului Cedat, cu know-how privind legislația comercială și uzanțele în vigoare, în țara partenerului dvs.
  4. Finanțare rapidă și flexibilă în special pentru afaceri cu un ritm alert de creștere, cu sezonalitate sau atunci când apar solicitări neprevăzute din partea clienților:
    • Sumele finanțate se pot utiliza în mod flexibil, în funcție de nevoile de business imediate.
    • O soluție personalizată, adaptată volumelor comerciale existente sau preconizate, sezonalității, condițiilor comerciale negociate - limita de factoring se stabilește în funcție de specificul fiecărei companii și se ajustează permanent în funcție de evoluția afacerii, transformând toate creanțele în lichiditate imediată.
    • Fără a necesita garanții materiale.
  5. Condiții comerciale mai avantajoase:
    • Factoringul poate crea un avantaj competitiv prin faptul că aderentul poate oferi partenerilor săi comerciali plata la termen extins și concomitent va beneficia, prin încasarea prețului inițial de cumpărare al creanței, de plată la vedere.
    • Permite negocierea unor prețuri mai bune sau plata în avans/la livrare către furnizori – posibile discounturi (din lichiditatea rezultată în urma vânzării creanței la termen către Factor).
  6. Îmbunătățirea ratingului companiei (dacă beneficiați de o facilitate de factoring fără regres): o finanțare extra-bilanțieră care duce la îmbunătățirea unor indicatori financiari precum gradul de îndatorare sau lichiditate. Prin accesarea produsului de factoring fără regres, compania nu se îndatorează, ci doar transformă creanțele proprii în capital de lucru activ.

Cum se derulează un contract de factoring?

Împreună cu clientul, în etapa de prospectare și consiliere financiară, identificăm necesitatea de optimizare a capitalului de lucru sau a creditului comercial, venim și construim acea structură care se pliază cel mai bine pe nevoia afacerii pentru un avantaj competitiv sau o îmbunătățire a indicatorilor bilanțieri. Dacă produsul este acceptat ca fiind util, analizăm debitorii, în special atunci când banca oferă și serviciul de acoperire a riscului de neplată, astfel încât atunci cand emitem oferta comercială pentru client, să includem, pe lânga valoarea plafonului și cost și limitele care stau în apetitul băncii pentru respectivii debitori propuși.

Dacă oferta băncii este acceptată, facilitatea de factoring este aprobată și banca transmite clientului contractul pentru a fi negociat și semnat. Prin încheierea contractului de factoring clientul va vinde și va transfera către bancă toate creanțele existente și viitoare care rezultă din relația sa comercială cu Debitorul Cedat, imediat după data facturii, împreună cu toate drepturile, titlurile și garanțiile de care clientul dispune asupra respectivelor creanțe.

În România, factoringul este, de obicei, notificat Debitorului Cedat: banca poate cumpăra creanțe pentru debitorii pe care îi selectează câtă vreme debitorul consimte la cesiune (ceea ce înseamnă că cesiunea nu poate fi afectată de compensări). Banca emite o notificare de cesiune către clienții afaceriii tale, iar dacă debitorii acceptă, puteți începe să cesionați facturi, iar banca, în limitele stabilite, va pune la dispoziție serviciile adiacente pentru Creanțele Eligibile. Pentru partenerii români, cesiunea este opozabilă Debitorului Cedat câtă vreme este transmisă acestuia pe suport hârtie sau în format electronic (evidențiind factorul, în mod rezonabil creanța cedată, și contul factorului unde va trebui să achite factura la scadență) și i se face dovada publicării cesiunii la Registrul Național de Publicitate Mobiliară.

La scadență, banca va reține din contravaloarea facturii colectate, prețul inițial avansat și restituie clientului restul de plată.

Piața globală de factoring

Conform raportului anual publicat de FCI, organismul global reprezentativ pentru piața de factoring, la care și ING BANK este membră cu drepturi depline, statisticile mondiale indică faptul că volumul creanțelor cesionate prin factoring a fost martorul unei creșteri semnificative de +18,3% în 2022 atingând 3.659 de miliarde de euro, după impactul devastator al Covid-19 și o revenire a pieței în 2021 cu o creștere de 13,5%. Aceste cifre se traduc în doi ani de creștere consecutivă, cu două cifre. Privind ultimii 20 de ani, rata de creștere anuală compusă pe douăzeci de ani este de 8,68%. Piața europeană rămâne cea mai importantă în radiografia globală, reprezentând două treimi din total. Dacă ne raportăm la PIB european în 2022, această rație a fost de 12,3% față de 11,4% în 2021, ceea ce demonstrează importanța tot mai mare a serviciilor de factoring în context economic și financiar.

În România, în 2022, piața de factoring a crescut cu 30%, atingând un volum cesionat de 7.85 de miliarde de euro, o creștere mult peste piața globală însă, raportat la PIB, suntem mult sub media europeană, ceea ce evidențiaza un potențial foarte mare de creștere și ne determină să stăm mai aprope de clienții noștri cu soluții de factoring pentru a susține dezvoltarea sănătoasă a afacerilor lor, prin finanțări flexibile și utile. În sume absolute, creşterile semnificative au fost raportate de Asociația Română de Factoring („ARF”) în următoarele industrii: Energie (+237%), Produse farmaceutice, Sănătate şi asistenţă socială (+95%) şi Agricultură, Pescuit și produse alimentare (+ 63%).

Din punct de vedere al tipului de facilitate accesată de clienți, 53% din piața globală în 2022 a fost generată de factoringul fără regres (datorită importanței serviciului de acoperire a riscului de neplată și insolvență), însă în România este tipul de produs preferat de clienți și preponderent oferit de instituțiile financiare (~ 90%).
Dacă la nivel global, 72% din piață este urmarea a serviciilor accesate de companiile mari și mijlocii și 28% de cele mici, în România companiile cu o cifră de afaceri mai mică de 5 milioane de euro contribuie la numai 24% din piață.

Un indicator pe care noi îl monitorizăm cu atenție și care rezultă din studiul anual al ARF este numărul mediu de zile de întârziere al debitorilor în ceea ce privește creanțele cesionate prin factoring. La nivelul pieței, în 2022 acesta a fost de numai 7 zile (în scădere față de anul anterior), lucru care se traduce într-un serviciu eficient și de calitate pe care factorii îl oferă clienților pentru colectarea creanțelor cesionate prin facilități de factoring.

Articol publicat în luna ianuarie 2024.

LUMINIȚA DUMITRESCU
Director Structurare Soluții de Capital Circulant

Cu o experiență de peste 20 de ani în sectorul financiar, Luminița s-a alăturat echipei ING în 2006 ca Analist Risc Senior pentru divizia de leasing, ulterior ocupându-se și de produsele de factoring. Ea a avut un rol important în proiectul de integrare a produselor de factoring și în transferul portofoliului existent de clienți către ING BANK prin preluare de la ING Commercial Finance (“One Bank”), inițial coordonând echipa de creditare. Din anul 2014, Luminița a avut o contribuție marcantă în consolidarea cotei noastre de piață și transformarea produselor de capital circulant în zona de Clienți Largi Corporativi, prin rolul său în structurarea facilităților acordate în zona de capital de lucru, crearea și revizuirea de politici, monitorizarea și ajustarea condițiilor de creditare, precum și în negocierea ofertelor de finanțare. Ea elaborează analize de piață și susține seminarii de informare a antreprenorilor despre produsele băncii în acest domeniu.
Luminița a absolvit în 2002 programul MBA Româno-Canadian cu distincția Magna cum Laude